We współczesnym świecie opartym na branży e-commerce działania marketingowe wyglądają zupełnie inaczej. Znane dotychczas billboardy zewnętrzne ustępują miejsca reklamie displayowej, a rozrzucanie ulotek działaniu znanemu jako mailing lub newslettery. Jest o co walczyć – w e-handlu każdy przedsiębiorca ma w praktyce nieograniczone możliwości rozwoju, co spowodowane jest przede wszystkim brakiem rejonizacji i możliwością aktywnej sprzedaży wybranego produktu na cały kraj. Nie wszystkie firmy mają jednak taką możliwość. Gabinety kosmetyczne czy salony tatuażu lub fryzjerskie to tylko kilka z wielu branż, które muszą swoje usługi realizować stacjonarnie. Dla nich jednak istnieje możliwość skorzystania z pozycjonowania lokalnego.

Wpływ pozycjonowania na działalność w sieci

Pozycjonowanie polega na poprawie pozycji wybranej witryny WWW w wyszukiwarce Google, która w Polsce jest zdecydowanie najbardziej rozpowszechniona wśród internautów. W jej zasobach można znaleźć praktycznie każdą stronę – od portfolio, poprzez katalogi, aż na sklepach kończąc. W efekcie każdy klient może obecnie przenieść swoje zakupy wyłącznie do sieci i całkowicie odejść od zakupów stacjonarnych i wyszukiwać nowe miejsca w sieci właśnie za jej pomocą. Co to oznacza? Że warto się w niej znaleźć – i to zdecydowanie jak najwyżej. Do tego służy pozycjonowanie.

Czy zrealizowanie pozycjonowania lokalnego jest trudne?

Niestety, ale realizacja pozycjonowania lokalnego jest bardzo skomplikowana, a w efekcie także długotrwała. Główną przyczyną tego stanu rzeczy jest to, iż pozycjoner (osoba zajmująca się pozycjonowaniem zawodowo) musi spełnić wszelkie wymogi algorytmu Google, który wylicza pozycję każdej witryny na podstawie jej przydatności w konkretnej frazie kluczowej. Warto jednak to zrobić. Dzięki temu Twoja witryna wyląduje na samym szczycie wyszukiwań powiązanych z daną miejscowością, miastem, regionem lub województwem, co w efekcie oznacza zazwyczaj duży napływ nowych klientów. Co więcej, z pozycjonowania lokalnego możesz skorzystać także w sytuacji, gdy nie dysponujesz własną witryną. Wówczas warto założyć wizytówkę Google, dzięki czemu adres Twojego punktu stacjonarnego będzie można znaleźć np. w Mapach Google.

Etapy pozycjonowania lokalnego

Pozycjonowanie to trudny proces, dlatego większość firm, które podejmują się jego realizacji, dzielą swoje działania na kilka oddzielnych kroków. Pierwszym jest audyt SEO, dzięki któremu można poznać obecny stan witryny i ilość pracy niezbędnej do przeprowadzenia, a także przygotować wstępny zarys całej strategii na kilka dni, tygodni i miesiąc do przodu. W drugim etapie on-site chodzi o zmodyfikowanie kodu źródłowego witryny w taki sposób, aby spełnił wszelkie oczekiwania wyszukiwarki Google. Ten etap jest zdecydowanie najdłuższy – może trwać nawet kilka miesięcy żmudnej i trudnej pracy. Ostatnim etapem są działania off-site, w których chodzi przede wszystkim o zbudowanie jak największej bazy back linków. Mają one ogromny wpływ na wyniki w Google, gdyż algorytm uznaje witrynę, do której prowadzi wiele hiperłączy na innych stronach z dobrą reputacją, za znacznie bardziej godną zaufania.