Analityka biznesowa, element nieodzowny, jeśli chce się zarządzać projektami i organizacjami na podstawie danych, wymaga pracy szczególnych specjalistów. Nie tylko muszą być oni zaznajomieni z tematyką biznesową, ale też biegle obsługiwać narzędzia analityczne.

Analityk jest przede wszystkim ekspertem

Internet jest pełen historii skądinąd dobrych analityków, którzy kompletnie nie podołali stawianym przed nim zadaniom, ponieważ nie znali specyfiki danej branży. By użyć przerysowanego przykładu: analityk zajmujący się branżą produkcji betonu nie będzie w stanie przygotować dopracowanej analizy w zakresie tworzenia i obsługi AI.

Każdy analityk musi przede wszystkim być ekspertem w dziedzinie, którą ma się zajmować, dlatego często analityk biznesowy szkolenie przechodzi po rekrutacji wewnętrznej lub jest to osoba pracująca w branży, ale we własnym zakresie chcąca rozbudować swoje kompetencje i przebranżowić się na analityka.

Kompetencje twarde analityków biznesowych

Podstawowe kompetencje pozwalające na wykonywanie pracy analityka to znajomość narzędzi. Na podstawowym poziomie często wystarcza Excel, ale żeby przejść od prostych danych do pełnoprawnych sugestii i poznać odpowiedzi dotyczące lepiej sprecyzowanych zagadnień przydadzą się narzędzia do modelowania procesów (np. BPMN) czy narzędzia do analizy danych (np. Power BI, Tableau). 

Siłą rzeczy trzeba też znać się na wybranych metodologiach (agile, Scrum i tak dalej) w zależności od potrzeb organizacji. Ze względów praktycznych wielu analityków biznesowych decyduje się również na rozbudowę kompetencji w zakresie języków programowania – do najpowszechniej wybieranych należą Python oraz R.

Miękkie kompetencje analityka

Przełożenie danych na zrozumiałe sugestie wymaga znakomitych zdolności komunikacyjnych. Stanowią one podstawę warsztatu każdego analityka zaraz obok analitycznego myślenia. Przez to ostatnie należy rozumieć pewną ciekawość, bowiem w tej pracy nie chodzi jedynie o podawanie prostych odpowiedzi, ale o umiejętność poszukiwania w liczbach informacji o przyczynach określonych problemów. To proces długotrwały, który daje tym lepsze efekty, im więcej specjalistów będzie w stanie ze sobą wydajnie współpracować, stąd cierpliwość i wysokie kompetencje interpersonalne będą nieocenionym wsparciem.

Pozycja analityka biznesowego jest dość szczególna, ponieważ bardzo często jest to osoba z wewnątrz, która musi szukać dziury w całym, nie zrażając przy tym do siebie nikogo w organizacji. Osoby, które odnalazły się w tym zawodzie, czerpią jednak z niego nie tylko wielką satysfakcję, ale i naprawdę dobry dochód.